Βουλγαρικό Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης, Μέρος τρίτο  

Posted by IllustrationBeloMore in , , ,


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Κατά την πρώτη δεκαετία μετά την δημιουργία του το γυμνάσιο μεγαλώνει και ενισχύεται. Το όριο για εκπαίδευση σ αυτό είναι συνολικά 7 χρόνια: κατώτερος κύκλος μαθημάτων - 3 χρόνια και ανώτερος - 4 χρόνια. Σ αυτό διδάσκονται Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική, Ιστορία, Γεωγραφία, Φυσική Ιστορία, Λογοτεχνία, Παιδαγωγική, Διδακτική, Ψυχολογία, Λογιστική, Τεχνικοί Κλάδοι και άλλα μαθήματα. Παρά τις εχθρικές σχέσεις ανάμεσα στην Ελληνική και την Βουλγαρική κοινότητα στην πόλη αυτό τον καιρό, το γυμνάσιο παρέχει ικανές γνώσεις για την κλασική αρχαιότητα. Σ αυτό διδάσκονται Αρχαιοελληνική γλώσσα όπως και Λατινικά. Διδάσκονται επίσης και οι σύγχρονες γλώσσες Τουρκικά και Γαλλικά. Μέχρι το 1899 στο γυμνάσιο έχει δύο τμήματα - κλασικό και σύγχρονο.

Δάσκαλοι στο γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, δεύτερος στην πρώτη σειρά
είναι ο Ιβάν Γκάρβανοφ από την Στάρα Ζαγόρα, δάσκαλος και επαναστάτης.


Οι μαθητές στο γυμνάσιο γίνονται δεκτοί με εισαγωγικές εξετάσεις. Από τις εξετάσεις αυτές απαλλάσονται μόνο όσοι τέλειωσαν τα 4 τάξια σχολεία των Σκοπίων, του Μοναστηρίου και της Αδριανούπολης. Στο Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης διεξάγονται κάθε χρόνο εξετάσεις των αποφοίτων του. Στο γυμνάσιο δημιουργήθηκε οικοτροφείο όπου εγκαθίστανται μαθητές από όλες τις περιοχές της Μακεδονίας. Κατά την σχολική χρονιά 1888-1889 στο οικοτροφείο έχουν εγκατασταθεί 114 μαθητές. Μερικοί από τους πιο άπορους μαθητές λαμβάνουν πλήρη υποτροφία, άλλοι - μερική, καθώς πληρώνουν 5 ή 10 λίρες ετήσια, ενώ οι πλουσιότεροι, που είναι λίγοι, πληρώνουν πλήρη δίδακτρα 15-20 λίρες. Καλά εξοπλισμένα είναι τα επιπλωμένα εργαστήρια Χημείας και Φυσικής, πλούσια βιβλιοθήκη που επιβάλλει και άνοιγμα αναγνωστηρίου για τους μαθητές, μαθητική ορχήστρα. Ένας από τους πιο μορφωμένους, ο Πάβελ Σάτεφ περιγράφει την ατμόσφαιρα στο γυμνάσιο με τον παρακάτω τρόπο :

Ενώ στο 4 τάξιο σχολείο στα Σκόπια η άμιλλα ανάμεσα στους μαθητές ήταν περισσότερο στα παιχνίδια και τις περιπέτειες στο οικοτροφείο ή έξω από αυτό εδώ στην Θεσσαλονίκη η άμιλλα μεταξύ των μαθητών ήταν μόνο στο σχολείο... Οι μαθητές των μεγαλυτέρων τάξεων αποτελούσαν αντικείμενο μελέτης, ενώ αυτοί με την σειρά τους συμπεριφέρονταν προς τους μαθητές χαμηλότερων τάξεων με συγκατάβαση λες και ήταν κατά κάποιον τρόπο δικοί τους εκπαιδευτές.

Δάσκαλοι στο γυμνάσιο δεν είναι μόνο Βούλγαροι αλλά και Τούρκοι, Ρώσοι και Γάλλοι.

Αθλητές από τον Βουλγαρικό σύλλογο "Ιουνάκ"
στην αυλή του γυμνασίου Θεσσαλονίκης..
Σημαντικό είναι να υπογραμιστεί οτι ο Μετεωρολογικός Σταθμός στο γυμνάσιο είναι μοναδικός στην Θεσσαλονίκη και ολόκληρη την Βαλκανική Χερσόνησο και πρώτος στα όρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Από την σχολική χρονιά 1887/1888 ως την σχολική χρονιά 1895/1896 υπάρχει 2 ετής κύκλος μαθημάτων Παιδαγωγικής τον οποίον τελειώνουν 129 μαθητές, ενώ από το 1899/1900 ως το 1903/1904 λειτουργεί κύκλος μαθημάτων Εμπορίου από το οποίο διαφοροποιείται το Βουλγαρικό Γυμνάσιο Εμπορίου Θεσσαλονίκης.

Μετά τη εξέγερση των Νεότουρκων τον Ιούλιο του 1908 στο γυμνάσιο δημιουργείται παράρτημα του Γυμναστικού Συλλόγου “Ιουνάκ” (παλληκάρι) με διευθυντή τον Ελβετό δάσκαλο Ντάνιελ Μπλανσού, καθώς ο σύλλογος σε μικρό χρονικό διάστημα ξεπερνά τα 70 μέλη.

ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ-ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ

Το γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης ξεχωρίζει καθώς μετατρέπεται στο σημαντικότερο κέντρο της Βουλγαρικής διαφώτισης στα εδάφη που μετά το 1878 παρέμειναν στα όρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτό είναι κέντρο αντίδρασης στην περιοχή, του εκπαιδευτικού έργου ενάντια στην Ελληνική και την Σερβική προπαγάνδα στην Μακεδονία. Προσδιορισμένο ως “μητέρα όλων των σχολείων στην Μακεδονία” το γυμνάσιο της Θεσσαλονίκης συνεργάζεται στην δημιουργία και άλλων Βουλγαρικών σχολείων στην Μακεδονία - Κλασικό Γυμνάσιο στο Μοναστήρι (όπου το 1899 μεταφέρεται το κλασικό τμήμα του γυμνασίου της Θεσσαλονίκης), το Παιδαγωγικό σχολείο στα Σκόπια, σε πολλά πρωτοβάθμια σχολεία τάξεων, στα οποία διδάσκουν δικοί του εκπαιδευόμενοι.

Μαθήματα γυμναστικής στην Θεσσαλονίκη το 1912
για δασκάλους στην Μακεδονία.
Όπως και όλη η Βουλγαρική κοινωνία στην Θεσσαλονίκη τα χρόνια μετά το 1893, οι μαθητές και οι δάσκαλοι του γυμνασίου είναι χωρισμένοι σε δύο στρατόπεδα - ”επαναστάτες“ και “εξελικτικοί”. Το γυμνάσιο είναι ένα από τα κέντρα αντιπαράθεσης των δύο αυτών ρευμάτων. Οι απόψεις των οπαδών της εξελικτικής ανάπτυξης συνδέονται με την γνώμη της Εξαρχίας για την ανάγκη συνέχισης της πολιτιστικό - εκπαιδευτικής και οικονομικής ανάπτυξης των κατοίκων στην Μακεδονία και την περιοχή της Αδριανούπολης με νόμιμα μέσα. Όπως σημειώνει ο Πάβελ Σάτεφ, το σύνθημα των επαναστατών, οι οποίοι είναι οπαδοί των ιδεών της (ΒΜΟΡΟ) ΕΜΑΕΟ (Εσωτερική Μακεδόνο-Αδριανουπολίτικη Επαναστατική Οργάνωση) για προετοιμασία ένοπλου αγώνα με σκοπό την αυτονομία της Μακεδονίας, είναι, “Η ελευθερία δεν χρειάζεται Έξαρχο - θέλει Καρατζά (Στέφαν Καρατζά, βοεβόδας, εθνικός ήρωας) -- δηλαδή η ελευθερία θέλει επαναστάτη αρχηγό --. Στο γυμνάσιο έχει δημιουργημένες δομές της ΕΜΑΕΟ, αρκετές φορές σ αυτό γίνονται μαθητικές απεργίες (υποστηριζόμενες από τμήμα των δασκάλων) εναντίον της διεύθυνσής του. Οι ταραχές των μαθητών είναι περισσότερο αποτέλεσμα της διαμάχης μεταξύ των δασκάλων ή μεταξύ των κατοίκων χωρισμένων σε “επαναστάτες” και “εξελικτικούς”, ενώ οι μαθητές γίνονται μόνο εργαλείο του αγώνα της ομάδας των “επαναστατών”.

Από 2 ως 4 Ιανουαρίου 1903 στο τμήμα Φυσικής του γυμνασίου πραγματοποιούνται οι συνεδριάσεις του συνεδρίου της ΕΜΑΕΟ στην Θεσσαλονίκη όπου λαμβάνεται απόφαση για την προετοιμασία της εξέγερσης του Ιλίντεν. Την περιόδο 22-24 Απριλίου 1910 στο γυμνάσιο πραγματοποιείται Πρώτο κοινό συνέδριο της "Βουλγαρική Ματίτσα" (κοινωνικο-πολιτισμική οργάνωση 1909/1912).

ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ο Ιβάν Βάζοφ αφιερώνει στο γυμνάσιο το ποίημα “Αφιέρωση στο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης”, τμήμα του κύκλου “Μακεδονικές σονέτες”. Αφορμή για το ποίημα είναι η επίσκεψή του στο γυμνάσιο το 1884.


Μέρος τρίτο (θα υπάρχει συνέχεια)


Βιβλιογραφία


  • „Пламъкът на солунския светилник“ юбилеен сборник, Народна просвета, София, 1970
  • Божинов, Войн. Българската просвета в Македония и Одринска Тракия 1878-1913, София 1982
  • Галчев, Илия. „Българската просвета в Солунския вилает“, УИ „Св. Климент Охридски“, София, 2005
  • Ганчев, Добри. „Спомени“, изд. Слово, 2005
  • Генов, Георги. Беломорска Македония 1908 - 1916, Торонто, 2006
  • Жечев, Николай. „Българска матица в Цариград“, Македонски преглед, г. XV, 1992, кн.1, с. 51
  • Николов, Стоян. „Съдбата на българите в Солун преди и по време на Балканските войни (1912 - 1913 г.)“. Списание „Македонски преглед“, кн. 2, София, 2008, стр. 70.
  • Шатев, Павел. „В Македония под робство“, София, 1983, трето издание
Μετάφραση από τα βουλγαρικά Wikipedia.

This entry was posted on събота, юни 11, 2011 at събота, юни 11, 2011 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 коментара

Публикуване на коментар

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...